Podczas wydarzenia „Żagle 2023” miał miejsce chrzest nowatorskiej jednostki pływającej – pierwszej w Polsce łodzi motorowej napędzanej wyłącznie wodorem.
Łódź otrzymała imię „Cicha moc”, Matką Chrzestną została prezes zarządu grupy CSL, pani Laura Hołowacz.
Na uwagę zasługuje fakt, że w połowie 2023 roku była to jedyna na świecie jednostka pływająca zasilana wodorem. Hasło „Polak potrafi” trafia w tym przypadku w dziesiątkę.
Technikalia.
Wykonana z ekologicznych kompozytów rekreacyjna łódź motorowa „Cicha moc” ma 6 metrów długości oraz może pomieścić do 6 osób.
Kadłub motorówki prezentuje się bardzo nowocześnie, jednak to pod pokładem dzieje się prawdziwa magia. Do napędu łodzi zastosowano prototypowy silnik elektryczno-wodorowy opracowany w szczecińskiej firmie mPower.
Napęd.
„To są rozwiązania napędowe w pełni zbieżne z najnowszymi trendami. Silniki mają najnowocześniejszą architekturę porównywalną do tej stosowanej w przypadku elektromobilności na kołach, zupełnie jak w samochodach marki Tesla, Jaguar czy Mercedes. Minimalizujemy gabaryty i wprowadzamy masę nowych rozwiązań technicznych, jesteśmy innowacyjni i tutaj nie idziemy na żadne kompromisy. Zespół konstruktorów i technologów mPower kolejny raz potwierdził swoją wyjątkowość „ – powiedział Marcin Hołub, prezes zarządu spółki mPower, dla portalu zielona gospodarka.pl
Paliwo.
Czym właściwiej jest wodór ? Cytując Wikipedię, jest to bezbarwny, bezwonny, bezsmakowy, nietoksyczny, łatwopalny gaz, który jest najpowszechniej występującym pierwiastkiem we wszechświecie. Szacuje się, że stanowi 75% otaczającej nas rzeczywistości.
Wracając jednak na ziemię – na chwilę obecną infrastruktura stacji, na których można zatankować pojazdy wodorowe jest stosunkowo skromna. Na koniec roku 2024 jest to około 200 stacji tankowania… w europie, z czego w Polsce tylko dwie.
Warto przy okazji wspomnieć, że Orlen zaangażował ogromne środki w budowę stacji ładowania wodorem. W bieżącym roku została otwarta stacja ładowania wodorem w ramach 15to letniej umowy z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacji w Poznaniu.
Jak zatem tankować łódź motorową w Szczecinie ? Otóż konstruktorzy rozwiązali ten problem stosując przemysłowe butle z wodorem jako wymienne źródło paliwa.
Na pokładzie motorówki paliwo gazowe zaprzęgnięte zostało do wytwarzania energii elektrycznej, która zasila silniki elektryczne napędzające łódź.
Przyszłość.
Napędy wodorowe są praktycznie zero-emisyjne. Jedyne „spaliny” jakie powstają podczas eksploatacji to czysta woda. Oczywiście pozostaje kwestia pozyskiwania lub wytwarzania wodoru, które to procesy już zero-emisyjne nie są, ale technologia jest na tyle rozwojowa, że i na tym polu nastąpią optymalizacje.
W tej chwili najbardziej ekologiczną formą wytwarzania wodoru jest elektroliza wody za pomocą prądu wytwarzanego z Odnawialnych Źródeł Energii.
Na koniec.
Czy napęd wodorowy zagości na stałe w naszym otoczeniu ? Wszystko na to wskazuje, że tak. Co raz częściej widuje się na ulicach Poznania autobusy z wielkim napisem „jestem wodorowy”. Firma Solaris w 2022 roku podpisała kontrakt na dostawę 25 sztuk autobusów zasilanych ogniwami wodorowymi dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Poznaniu.
Czy powstaną kolejne łodzie z napędem wodorowym ? Zdecydowanie tak. Nie trudno wyobrazić sobie np. ogromny tankowiec zasilany wodorem, który jest wytwarzany na pokładzie w reakcji elektrolizy wody za pomocą elektryczności pozyskanej z turbin wiatrowych oraz paneli fotowoltaicznych. Taka łódź może być całkowicie samowystarczalna. Jeśli dodać do tego autonomiczne sterowanie, to za chwilę oceany będą przemierzać okręty roboty.
Czy to przyszłość, czy fantastyka ? Co o tym sądzisz, drogi czytelniku ?
żródła:
https://www.gospodarkamorska.pl/unikatowa-wodorowa-lodz-cicha-moc-ochrzczona-w-szczecinie-73111
https://24kurier.pl/aktualnosci/wiadomosci/nadaje-ci-imie-cicha-moc-chrzest-szczecinskiej-lodzi-z-napedem-elektryczno-wodorowym/
https://gs24.pl/pierwsza-lodz-rekreacyjna-z-napedem-wodorowym-powstala-w-szczecinie-cicha-moc-zostanie-zaprezentowana-podczas-zagli-2023-zdjecia/ar/c1-17801735